niedziela, 21 października 2012

Mario Vargas Llosa "Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki"

Historia miłości toksycznej , perwersyjnej. Uczucie to nadaje sens życia bohaterowi. Jednocześnie powoduje , że jego życie traci sens w obszarach innych niż miłość.
Bohaterem targa namiętność  wyniszczająca jego psychikę , duszę(i finanse).
Z drugiej strony uczucie to staje się inspiracją i  osią jego życia.
Niegrzeczna dziewczynka to kobieta, która boi się prawdziwego uczucia, bliskości z drugim człowiekiem. Dlatego odcina się od miłości poprzez drwinę, kłamstwo , zdradę. Szuka mężczyzn silnych , posiadających pieniądze i władzę. Przeraża ją stabilizacja , czułość w związku. Od dzieciństwa oszukuje otoczenie, przybierając różne tożsamości, imiona. Swoje życie buduje na kłamstwie, tworząc fikcyjne opowieści. Znika z życia bohatera , by pojawić się po kilku latach jako inna osoba.
Llosa , zapytany czy istnieje pierwowzór niegrzecznej dziewczynki, odpowiada ze śmiechem , że jest taka , ale sama zdziwiła by się  i nie rozpoznała siebie w powieści.
Mario Vargas Llosa
            Tłem opowieści o tej fatalnej miłości są wydarzenia w Europie i Ameryce Płd. w XX w .Razem z bohaterem przechodzimy przez proces zmian politycznych , społecznych, obyczajowych.
"Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki" czytałam z przyjemnością i szacunkiem dla warsztatu literackiego noblisty. Pikanterii dodają opisy scen erotycznych, podkreślając głębie namiętności bohatera.
Po skończeniu książki pozostałam z pytaniem - czy taka miłość w ogóle jest możliwa...?

2 komentarze:

  1. Czytałam "Szelmostwa..." i tak samo jak Ty zastanawiałam się czy taka milość jest w ogóle możliwa;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiem , czy chciałabym , żeby ktoś mnie tak bezwarunkowo kochał?

      Usuń