
urodził się 30 marca 1853, zmarł 29 lipca 1890.
Był holenderskim malarzem postimpresjonistycznym, którego twórczość dzięki żywej kolorystyce i emocjonalnemu oddziaływaniu wywarła dalekosiężny wpływ na sztukę XX w.
Artysta w ciągu swego życia cierpiał na napady lękowe i narastające ataki spowodowane zaburzeniami psychicznymi.
Zmarł w wieku 37 lat jako twórca nieznany szerszemu ogółowi, w wyniku postrzału z broni palnej – najprawdopodobniej samobójczego.
Mało doceniany za życia, van Gogh zyskał sławę po śmierci. Dziś jest powszechnie uważany za jednego z największych malarzy w historii, artystę, którego twórczość stanowi istotne źródło sztuki współczesnej.
Van Gogh zaczął malować na kilka lat przed ukończeniem 30 roku życia, a swe najbardziej znane dzieła stworzył w ciągu 2 ostatnich lat.
Jest autorem ponad 2000 dzieł, w tym: 870 obrazów, 150 akwarel i ponad 1000 rysunków i 133 szkiców listowych. Dziś jego liczne autoportrety, pejzaże, portrety i słoneczniki należą do najbardziej rozpoznawalnych i najdroższych dzieł sztuki na świecie.
Lata wczesnej młodości van Gogh spędził pracując w firmie handlującej dziełami sztuki
Jego wczesnym pragnieniem zawodowym było zostanie pastorem. Od 1879 pracował jako misjonarz w górniczym zagłębiu w Belgii.
W tym czasie rozpoczął sporządzanie szkiców ludzi z lokalnej społeczności.
W tym czasie rozpoczął sporządzanie szkiców ludzi z lokalnej społeczności.
Jego paleta w tamtym czasie składała się przeważnie z mrocznych, ziemistych odcieni i nie wykazywała ani odrobiny żywej kolorystyki, która charakteryzowała jego późniejsze prace.
Obraz ukazuje pięć osób jedzących kartofle (zgodnie z tytułem), siedzących wokół prostego, drewnianego stołu. Młodsza kobieta ma przed sobą naczynie pełne ziemniaków, które – z wyrazem zapytania na twarzy – rozdziela pomiędzy zgromadzonych. Starsza z kobiet nalewa kawę zbożową do kubków. Wnętrze oświetla mdłym blaskiem lampa naftowa ukazując w całej rozciągłości ubóstwo scenerii, ale też i dodając jej podniosłej atmosfery.
W sierpniu tego samego roku dzieło to zostało wystawione po raz pierwszy – w oknie marszanda Leursa, w Hadze.
Van Gogh został oskarżony o uwiedzenie siłą jednej z młodych wiejskich modelek, która we wrześniu zaszła w ciążę.
W rezultacie katolicki ksiądz z wioski zabronił parafiankom pozowania artyście.
Po dwóch latach, już z Paryża, van Gogh napisał do siostry Willeminy:
Kiedy myślę o mojej własnej pracy, to przede wszystkim obraz wieśniaków jedzących kartofle, który namalowałem w Nuenen, jest najlepszym, jaki namalowałem.
Na przełomie lat 1884–1885 van Gogh sporządził ponad 40 szkiców głów wieśniaków. Wybierał do pozowania tych, których wygląd uważał za zgodny z jego wyobrażeniami dotyczącymi chłopów: ludzi o grubych, płaskich twarzach, niskich czołach i grubych wargach, wyolbrzymiając nawet te cechy przy malowaniu.
![]() |
Głowa wieśniaczki w białym czepcu, 1885 |
![]() |
Głowa wieśniaka z fajką, 1885, |
![]() |
Martwa natura z żółtym słomkowym kapeluszem, 1885, |
Podczas swego dwuletniego pobytu w Nuenen van Gogh wykonał liczne rysunki i akwarele oraz około 200 obrazów olejnych. Jego paleta jednakże składała się z mrocznych, ziemistych tonacji, szczególnie ciemnego brązu i nie wykazywała żadnych oznak przejścia do żywszej kolorystyki, która wyróżnia jego późniejsze, najlepiej znane prace.
![]() |
Martwa natura z koszem kartofli, 1885, |
Zły stan zdrowia oraz problemy psychiczne powodowały, że van Gogh zaczynał obawiać się, iż umrze przedwcześnie, nie osiągnąwszy sukcesu artystycznego. Pod wpływem tych myśli namalował niewielkie płótno, Czaszka z palącym się papierosem, dziwnie surrealistyczne dzieło, zupełnie niepodobne do innych jego prac.
Czaszka z palącym się papierosem (1885/1886)
W marcu 1886 van Gogh przeniósł się do Paryża i odkrył francuskich impresjonistów.
Później wyjechał na południe Francji i poddał się czarowi silnego światła słonecznego, które tam znalazł. Jego prace stały się jaśniejsze kolorystycznie, a on sam wypracował swój jedyny i bardzo rozpoznawalny styl, który w pełni rozwinął się podczas jego pobytu w Arles w 1888.
![]() |
Pokój van Gogha w Arles I (1888), Muzeum Vincenta van Gogha |
![]() |
Taras kawiarni w nocy (1888), Kröller-Müller Museum |
![]() |
Most Langlois w Arles z piorącymi kobietami (1888 |
![]() |
Nocna kawiarnia 1888 |
![]() |
Les Alyscamps - Opadające jesienne liście 1888 |
![]() |
Gwiaździsta noc nad Rodanem 1888 |
![]() |
Łóżko w pokoju van Gogha w szpitalu |
Okolice szpitala malarz uwiecznił na obrazach.
![]() |
Zielone pole pszenicy z cyprysem 1889 |
![]() |
Pole pszenicy z cyprysami 1889 |
![]() |
Gwiaździsta noc 1889 |
![]() |
Gaj oliwny III 1889 |
Istnieje tendencja do romantyzowania złego stanu zdrowia van Gogha. W powyższych obrazach widać niepokój . To co interpretujemy jako niepowtarzalny styl artysty, może być odbiciem napięcia , chaosu myślowego, będących elementem jego choroby.
Vincent van Gogh inspirował się także modną wówczas sztuką japońską
Kurtyzana (1887), Portret dalekowschodniej kurtyzany, z ozdobą we włosach, w kolorowym okryciu, umieszczonej na tle moczarów i trzcin
Kwitnąca śliwa (1887), Portret kwitnącego drzewa z hieroglifami, umieszczonymi zarówno na drzewie jak i na obu pionowych krawędziach obrazu
Most w deszczu (1887), Widok mostu, obwiedzionego dookoła hieroglifami
Włoszka (1887), Portret kobiety, namalowany, grubymi, zielonymi i czerwonymi, krzyżującymi się kreskami, na żółtym tle, stanowi syntezę zarówno osiągnięć sztuki japońskiej jak i założeń neoimpresjonizmu
Ważną grupą obrazów, które wyszły wówczas spod ręki artysty, były kopie jego ulubionych mistrzów: Milleta, Doré, Delacroix i Rembrandta[162].
![]() |
Pieta (wg Delacroix) 1889 |
![]() |
Półpostać Anioła ( wg. Rembrandta)1889 |
Van Gogh malował martwe natury z takimi kwiatami jak irysy, słoneczniki, bzy, róże, oleandry .
Obrazy tej serii powstały w rzadkim w życiu van Gogha okresie optymizmu.
Artysta malował też swoje autoportrety.
Różnią się między sobą, jeśli chodzi o intensywność czy kolor; na jednych van Gogh jest z brodą, na innych ogolony; na niektórych zabandażowany (w związku z obcięciem sobie lewego ucha po sprzeczce z Gauguinem).
Tzw. Autoportret bez brody, namalowany pod koniec września 1889, należy do najdroższych obrazów wszech czasów; w 1998 został sprzedany prywatnemu kolekcjonerowi w Nowym Jorku za sumę 71.5 miliona dolarów.
![]() |
Autoportret w ciemnym pilśniowym kapeluszu(1886) |
![]() |
Autoportret przed sztalugą |
![]() |
Autoportret bez brody |
![]() |
Autoportret z zabandażowanym uchem i fajką |
27 lipca van Gogh postrzelil się w brzuch. Lekarze stwierdzili, że rana nie jest zbyt groźna i nie ma potrzeby hospitalizacji. Wieczorem stan Vincenta pogorszył się. Do rany wdała się infekcja. 29 lipca we wtorek, o godz. 1.30 w nocy Vincent van Gogh zmarł
Według biografów Stevena Naifeha i Gregory'ego Smitha van Gogh mógł zostać postrzelony przez osobę trzecią, zaś wersję o przypadkowym postrzeleniu się ogłosił po to, by chronić prawdziwego sprawcę postrzału. Miał nim być szesnastoletni Rene Secretan – jeden z dwóch znanych artyście chłopców, z którymi spędzał czas, m.in. pijąc alkohol. Autorzy opublikowanej w 2011 biografii stwierdzili, że postrzał mógł być wynikiem niefortunnej zabawy lub awarii broni. Na niekorzyść hipotezy o samobójstwie świadczyć miał również kąt wlotu pocisku.
![]() |
Grób braci van Gogh |
źródło: Wikipedia
Dobra robota! Wieki szukałam paru z tych obrazów :)
OdpowiedzUsuńCieszę się ,że Ci się podoba:)
Usuń